Dušan Maljković
Centar za kvir studije predstavlja
Prajd kvir studije 2024. u okviru Nedelje ponosa
pod sloganom
LEPŠE JE SA KVIR KULTUROM!
Mesto i vreme:
Sreda, 4. septembar, od 13 do 16 sati.
Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Kraljice Natalije 45, 4. sprat.
Predavanja i diskusije nakon predavanja:
VIZUELNI IDENTITET KULTURE MEDVEDA*
od 13.00 do 14.30h
Polazeći od istorije umetnosti te studija mode, predavanje ukazuje na ikonografske i semiotičke aspekte u (re)prezentaciji jedne kvir kulture. Kao maskulina homoseksualna – i homonormativna – kultura, kultura medveda (eng. Bear culture, Bears) razvila je specifične kodove vizuelne komunikacije oslanjajući se na pažljivo kurirane telesne atribute, materijalnu kulturu i uže, odevne predmete. Pitanje koje, stoga, predavanje nastoji da postavi jeste koliko je (kvir) identitet kulture medveda vizuelno krhak, a koliko vizuelno stabilan, te kojim mehanizmima i vizuelnim kodovima oslobađamo, ograničavamo i stvaramo jednu (kvir) kulturu.
Stefan Žarić je istoričar mode i Fulbrajtov stipendista na Univerzitetu u Masačusetsu, gde realizuje doktorat na temu istorije mode i Šekspirovih tragedija. Kustosirao je prvu izložbu visoke mode u Srbiji, izložbu Žan Pol Gotjea u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, dok se na polju istorije i muzeologije mode usavršavao se u SAD, Japanu, UK i Estoniji. Za modni časopis ELLE piše eseje iz istorije mode.
*okvirno: krupniji, dlakaviji muškarac bi/gej orijentacije
OKVIRNO O OTOGRIFIZMU, UMETNIČKOM PRAVCU IZVAN (SISTEMA) UMETNOSTI
od 14.30 do 16.00 h
Predavanje pod ovim nazivom će se baviti poetikom i praksom jednog neinstitucionalizovanog umetničkog pravca otogrifizma, kroz prizmu kvir politike i estetike. U izlaganju će biti uspostavljena analogija između heteronormativnog i svih ostalih kvir rodno-polnih statusa (juče) i (sistema) savremene umetnosti i otogrifizma, danas. Kroz predstavljanje pet poglavlja manifesta-monografije otogrifizma u nastajanju, razmatraće se pozicija otogrifizma u aktuelnom društvenom i kulturalnom kontekstu. Pritom će naglasak biti stavljen na razlike između ovog umetničkog pravca i tržišne vulgarizacije, političke konfiskacije, estetske nemuštosti, institucionalnog oportunizma, semantičke bagatelizacije i prenaglašenog biografizma savremene umetnosti (kao nekih od preovlađujućih tendencija).
Otogrif-šešmin u obliku “dezorijentisanog” raspeća i metra za merenje nemoći (izbora). Na legendi piše: IZABERI NEMOĆ PO SVOJOJ MERI, otogrif-šešmin (drvo, guma), 14 x 14 cm, 2013.
Dušica Popović je istoričarka umetnosti koja se bavi obeshrabrivanjem nemišljenja (u umetnosti).