Dušan Maljković
U današnjem političkom trenutku vredelo bi podsetiti se postignuća grupe Lezbejke i gejevi podržavaju rudare (Lesbians and Gays Support the Miners), osnovane u Britaniji tokom rudarskog štrajka 1984. godine. [1] Ta grupa stvorila je jedan od najsnažnijih primera solidarnosti između radničkog pokreta i LGBT+ zajednice. Ono što je počelo kao podrška borbi radnika pod surovom vladavinom Margaret Tačer preraslo je u međusobno prepoznavanje, a članovi sindikata – isprva sumnjičavi – počeli su u sve većem broju da učestvuju na Prajd paradama.
Ovaj neočekivani savez doprineo je tome da Laburistička partija 1985. godine usvoji politiku podrške gej i lezbejskim pravima – odluku koja je na kraju otvorila put ka širem pravnom priznanju, uključujući i istopolne brakove. Ovaj trenutak iz novije istorije svedoči o snazi savezništava zasnovanih na zajedničkom osećaju marginalizacije. Rudari, potplaćeni i izloženi nasilju zbog tačerističke politike štednje, pronašli su zajednički jezik sa seksualnim manjinama, koje su dugo trpele kriminalizaciju, patologizaciju i sistemsko nasilje – od zatvorskih kazni u viktorijanskoj Britaniji (setimo se suđenja Oskaru Vajldu) do logora smrti u nacističkoj Nemačkoj. Solidarnost nije bila samo politička strategija, već egzistencijalna potreba.
Savremeni gej oslobodilački pokret ima dublje korene u međuklasnim savezima nego što se danas često misli. Gej revolucija trećeg sveta, [2] grupa koja je nastala nakon Stounvola, odbacivala je nuklearnu porodicu kao kapitalističku instituciju koja proizvodi i učvršćuje i heteroseksualne i homoseksualne uloge radi društvene kontrole i discipline rada. Naslovna strana magazina Gej oslobodilačkog fronta iz 1971. godine, na kojoj je Če Gevara našminkan, nije bila ironična – predstavljala je revolucionarni duh tog vremena, koji je kvir borbu video kao nerazdvojivu od antikapitalističkih borbi.
Iako je taj duh vremenom marginalizovan, nije u potpunosti nestao. [3] Umesto toga, preživeo je tamo gde ga zapadni LGBT+ pokreti najmanje očekuju. Na Kubi, gde se Fidel Kastro pre nekoliko decenija javno izvinio zbog progona homoseksualaca, nedavno je usvojen možda i najprogresivniji Porodični zakon na svetu. Ovaj zakon, potvrđen većinskim glasanjem na nacionalnom referendumu, ne samo da legalizuje istopolne brakove već i proširuje samu definiciju porodice, priznajući odnose zasnovane na zajedničkom životu, međusobnoj brizi i podršci – i to van okvira krvnog srodstva ili romantičnih veza. To je retki primer socijalističke pravne reforme koja je nadmašila liberalne demokratije u afirmaciji kvir života.
Kako je neoliberalizam preuzeo primat 1980-ih, gej pokret – naročito u evroatlantskom svetu – počeo je da se menja. Politika kolektivne borbe zamenjena je identitetskim uključivanjem u postojeće strukture. Klasa je potisnuta, a konzumerizam je postao zamena za oslobođenje. Paradoksalno, nastao je oblik liberalne tolerancije koji se bez problema može uklopiti sa ksenofobijom, nacionalizmom i imperijalnim nasiljem. [4]
U Srbiji savremena istorija LGBT+ pokreta – barem njegova javna i najvidljivija dimenzija – počinje prvom Povorkom ponosa 2001. godine, koja se završila nasiljem. Taj događaj imao je i politički i spoznajni značaj: od tog trenutka više nije bilo moguće tvrditi da neheteroseksualne osobe ne postoje u Srbiji. Iako su kasniji pokušaji organizovanja Prajda često bili zabranjivani ili otkazivani, od 2014. godine on se održava redovno, iako su njegovi politički i društveni odjeci varirali. Tokom godina, mnogi učesnici nosili su parole solidarnosti sa radnicima, naglašavajući da su gejevi i lezbijke deo radničke klase i da često trpe dodatnu diskriminaciju – poput otkaza zbog seksualnosti, ponižavanja ili prisilnog rada za nižu platu.
Ovakva solidarnost, međutim, retko se prevodila u konkretne saveze. LGBT+ pokret uglavnom je ostajao nepovezan sa radničkim protestima i sindikalnim aktivnostima, kao što su bili protesti malinara 2011. godine. Iako je režim represivno delovao i prema jednoj i prema drugoj grupi, nije došlo do međusobnog prepoznavanja ugnjetavanja. Kao neko ko je decenijama aktivan u pokretu, više puta sam isticao potrebu da se klasna i kvir pitanja povežu. To proizilazi ne samo iz ideološke posvećenosti, već i iz samih korena savremene LGBT+ borbe, koja nikada nije bila samo borba za identitet, već i za univerzalno oslobođenje – uključujući rasne i klasne borbe.
Tek oko 2022. godine ova šira, na solidarnosti zasnovana perspektiva počinje da zadobija veću pažnju u građanskim krugovima. Filozofkinja i feministkinja Adriana Zaharijević artikulisala je ideju da Prajd ne treba da bude usko slavlje seksualnog identiteta, već mesto okupljanja svih marginalizovanih – radnika, siromašnih porodica, samohranih majki i drugih čiji su životi sistematski obesvećeni, bilo od strane tradicionalnog poretka ili evropskog liberalizma. Iako sam slične ideje godinama promovisao u Srbiji, njihovo pojavljivanje na cenjenom liberalnom portalu Peščanik označilo je polagani pomak u načinu na koji se ove veze razumeju i komentarišu.
Međutim, ne treba zanemariti dugogodišnji izazov povezivanja sa radničkom klasom. Homofobija je često bila glavna prepreka solidarisanju s te strane, zbog čega je LGBT+ pokret najviše saveznika pronalazio među intelektualcima i umetnicima iz srednje klase. To je zadržalo pokret u „kuli od slonovači“, gde Prajd događaji često postaju spektakli podrške elite – sa svečanim govorima zapadnih diplomata i kulturnih ličnosti – dok ostaju odvojeni od svakodnevnih borbi običnih ljudi.
To se sada možda počinje menjati. Tokom 2024. i 2025. godine, došlo je do primetnog pomaka u načinu na koji većina LGBT+ nevladinih organizacija pristupa Prajdu. Kao najveći i najvidljiviji protest, koji često prevazilazi urbane centre i dopire do „unutrašnje Srbije“, Prajd je počeo da širi svoj fokus – kao što se i predsednica Narodne skupštine, Ana Brnabić, otvorena lezbejka, uživo čula i videla širom zemlje. Najnoviji talas studentskih protesta izgleda da je označio prelomni trenutak. Mnoge LGBT+ organizacije javno su podržale te proteste, izašavši izvan svojih uobičajenih okvira delovanja i priklonivši se širim političkim zahtevima. Postalo je jasno da život u duboko korumpiranoj državi pogađa sve, bez obzira na seksualnu orijentaciju i/ili rodni identitet.
Ovakvo povezivanje različitih pokreta osvetljava važan uvid francuskog filozofa Alena Badijua: narodni politički ustanci ne mogu ostati zatvoreni u domenu buržoaske omladine. Da bi imali stvarni učinak, moraju se povezati sa radnicima i proleterskom borbom. Ova misao direktno se odnosi na LGBT+ aktivizam: pokret mora da izađe iz okvira NVO sektora, koji prečesto funkcioniše unutar neizrečenih granica kapitalističkog sistema. U tom sistemu, klasna eksploatacija retko se imenuje; umesto toga, govori se o „ekonomskom osnaživanju“ ili o troškovima isključivanja „seksualnih manjina“ iz punog učešća na tržištu. To je jezik roze kapitalizma, a ne oslobođenja.
Podjednako je ključan „silazak u narod“ – potreba da se stupi u kontakt sa radničkom većinom, koju čini i većina LGBT+ osoba. Bez izazivanja duboko ukorenjenih predrasuda u ovom sloju društva, stvarna društvena promena nije moguća. Uprkos simboličkoj važnosti toga što imamo premijerku lezbejku sa ženom i detetom, ta vidljivost nije se pretočila u veću sigurnost niti ravnopravnost. Jaz između države koja projektuje sliku tolerancije i društva koje ostaje duboko homofobno i dalje postoji. Gejevi i dalje skrivaju lica na aplikaciji Grindr, dominantnoj platformi za istopolna upoznavanja.
Posvećenost države jednakosti i dalje je pod znakom pitanja. Godine 2021. predsednik Srbije izjavio je da neće potpisati Zakon o istopolnim zajednicama, čime ga je efektivno povukao iz procedure. Prijave diskriminacije koje podnose organizacije kao što su Beograd Prajd i Da se zna! ostaju nerešene (samo prošle godine prijavljeno je 115 slučajeva diskriminacije). Prema istraživanju Agencije za osnovna prava EU iz 2024. godine, strah, nasilje i diskriminacija i dalje su rasprostranjeni: 80% LGBT+ osoba u Srbiji izbegava da se drži za ruke u javnosti i prijavilo je diskriminaciju na radnom mestu ili pri zapošljavanju. Pored toga, 50% izbegava javne prostore iz straha, a 33% je razmišljalo o samoubistvu.
U međuvremenu, posećenost Prajda stagnira. Nasuprot tome, studentski protesti privukli su ogroman broj ljudi – preko trista hiljada samo 15. marta 2025. godine – oživljavajući mreže solidarnosti koje povezuju ruralnu i urbanu populaciju i ističući radnička prava. Povezivanje sa tom energijom predstavlja šansu za LGBT+ pokret da povrati svoje radikalne korene. Vreme izolacije mora se završiti. U eri u kojoj dominiraju desničarske ideologije – od Trampa i Putina do Meloni, Vajdel i Orbana – solidarnost nije samo strateški izbor, već politička nužnost.
U tom duhu, nameće se jedan jasan i neposredan predlog: studentski pokret i LGBT+ zajednica treba zajedno da izađu na Beogradski Prajd u septembru 2025. godine. Po prvi put, među zahtevima Prajda nalazi se i konkretno socijalno pitanje: poziv Ministarstvu za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja da hitno reguliše rad terenskih pružalaca socijalnih usluga. Time bi se omogućilo da najugroženiji pojedinci i porodice dobiju pristup osnovnim zdravstvenim i socijalnim uslugama. To bi bio mali, ali značajan korak ka tome da Prajd preraste u nešto više od slavlja – u mesto okupljanja onih koji žele promenu i zajedničko oslobođenje.
Reference:
Zahvaljujem se fondaciji Rosa Luxemburg na porudžbini ovog teksta, kao i portalu Mašina koji je objavio englesku verziju.
Zohran Mamdani, 34-godišnji demokratski socijalista, pobedio je na izborima za gradonačelnika Njujorka i time postao prvi musliman indijskog porekla na čelu najvećeg grada u SAD.
U duhu Centra za kvir studije, kreirala sam još jednu zastavu koja predstavlja jugoslovensku trobojku sa petokrakom u duginim bojama.
Zabrana prikazivanja poslednjeg dela trilogije u mnogim mestima otvara ozbiljnu raspravu o potpunom gušenju slobode umetničkog izraza i kulturnoj cenzuri u zemlji. A čini se da je to samo početak,