CKS
Ovogodišnji program Prajd kvir studija u Kući ljudskih prava od 2. do 4. septembra u okviru Nedelje ponosa donosi tri uzastopna dana razgovora i predavanja posvećenih savremenim teorijskim, društvenim i umetničkim praksama. U fokusu su teme neoliberalizma, emancipacije i kvir umetnosti, promišljene iz različitih uglova i konteksta.
Prvog dana akcenat je na kritičkom dijalogu sa Fukoovim promišljanjem neoliberalizma i njegovim uticajem na izgradnju subjektiviteta u poznom kapitalizmu. Otvara se pitanje kako se u savremenom društvu konstruše ideja pojedinca kao „preduzetnika samog sebe“, kao i koliko prostora ostaje za otpor i kritičku misao u uslovima dominacije tržišne logike.
Drugog dana razgovor se pomera ka religijskim i teološkim okvirima, sa fokusom na položaj i uloge žena u hrišćanskoj crkvi, naročito u pravoslavnom kontekstu. Razmatra se istorijska dinamika ženskih uloga — od ranohrišćanske pedagogije do savremenih formi delovanja — uz kritičko preispitivanje granica i mogućnosti emancipacije u religijskim zajednicama danas.
Treći dan posvećen je kvir umetnosti kao prostoru preispitivanja identiteta, seksualnosti i normativnih okvira. Diskusija otvara pitanja estetike i politike kvir izraza, od eksplicitno angažovanih do suptilnijih i poetskih praksi, koje zajednički promišljaju na koji način umetnost može da destabilizuje rigidne poglede na rod, seksualnost i kolektivne identitete.
Prajd kvir studije 2025. tako povezuje teoriju, umetnost i društvenu kritiku, nudeći prostor za razmenu ideja i dijalog o savremenim oblicima otpora, kreativnosti i emancipacije.
КУЋА ЉУДСКИХ ПРАВА
Кнеза Милоша 4
Svakog dana od 17. do 18.30 sati
Utorak, 2 septembar
IDENTITET I DOMINACIJA: DIJALOG SA MIŠELOM FUKOOM O IZGRADNJI SOPSTVA U POZNOM KAPITALIZMU
Predavanje ispituje odnos misli Mišela Fukoa prema neoliberalizmu, pre svega u odnosu na skorašnju popularizaciju lika i dela ovog autora. Neoliberalizam se, iako sveprisutan u akademskim i javnim diskursima, pokazuje kao teorijski neuhvatljiv i višeznačan pojam, dok Fukoova analiza, naročito kroz kurs Rađanje biopolitike (1979), otvara specifičan okvir za njegovo razumevanje. Polazeći od različitih teorijskih paradigmi – neoliberalizma kao ideologije, procesa neoliberalizacije, kulturne hegemonije i upravljačkog režima – predavanje situira Fukoovu poziciju kao utemeljivača takozvanih „studija upravljanja“ (governmentality studies). Analizira se kontekst njegovog okretanja neoliberalizmu: od povezanosti sa radikalnom levicom i kritikom kapitalizma do napuštanja marksističkog okvira i istraživanja alternativnih političkih racionalnosti. Poseban akcenat stavlja se na Fukoovo shvatanje neoliberalizma kao „upravljaštva“ koje pojedinca postavlja u poziciju „preduzetnika samog sebe“ i na kontroverze koje su iz toga proistekle, uključujući interpretacije da je njegov odnos prema neoliberalizmu bio afirmativan. U završnom delu biće razmotrene kritike i dopune njegovog shvatanja, naročito one koje ukazuju na ograničenja fukoovskog aparata u suočavanju s neoliberalnim poretkom. Time se otvara pitanje da li je neoliberalizam uspešno kooptirao ideal individualne autonomije, i u kojoj meri je moguća savremena kritika izvan tog horizonta.
Milan Urošević je naučni saradnik na Institutu za filozofiju i društvenu teoriju Univerziteta u Beogradu gde takođe obavlja funkciju koordinatora Laboratorije za društvenu kritiku i predavač je Sociologije kulture na Fakultetu muzičke umetnosti na Univerzitetu umetnosti u Beogradu. Doktorat iz sociologije je stekao na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Beogradu. Autor je monografije Neoliberalna kultura sopstva i jedan od urednika zbornika Pjer Burdije: Radikalna misao i praxis. Objavljivao je u časopisima Sociologija, Sociološki pregled, Etnoantropološki problemi, Kultura, Filozofija i društvo, Philosophy and Social Criticism i Patterns of Prejudice.
Sreda, 3. septembar
САВРЕМЕНИ ДИСКУРС О ПОЛОЖАЈУ И УЛОЗИ ЖЕНА У ХРИШЋАНСКОЈ ЦРКВИ
У предавању ће бити речи о улози (служби) жена у хришћанском учитељству, као педагошкиња у раној и данашњој цркви, уз осврт на социјални и црквени статус жена у Византији те њихово место у литератури и друштву.
Православно оријентисана жена треба да буде оно што већ јесте: човек. Поента је да се никада не ради о ослобођењу само жене већ ослобођењу Личности, што је само део процеса ослобођења Човека. У данашњем друштву ова мисија женског бића са теолошким образовањем налази свој формални израз у позиву организације и мисије Цркве, тј. службе катихете, оних које подучавају о (у) вери. Међутим, и без формалног теолошког образовања свака православно верујућа жена је довољно компетентна да буде учитељица духовне онтолошке нежности, те да континуирано ради у неформалној хришћанској школи истанчане осетљивости за овај свет.
ЦКС овим предавањем отвара запостављену, а у теолошком и нарочито политичком смислу, важну и провокативну тему учешћа у жена хришћанској цркви, првенствено православног културног круга. Као организација која се залаже за безусловну еманципацију како жена тако и свих историјски маргинализованих друштвених група, ЦКС жели да преиспита друштвену, културну и политичку еволуцију улога жена у (источном) хришћанству – од некадашњих ђакониса до (не)могућности увођења матријарха у будућности.
Данијела Марковић( (1969), завршила Православни богословски факултет и студије религиологије на Универзитету у Београду. Бави се проучавањем хришћанске културе, промоцијом интеркултуралног дијалога и толеранције међу људима. У Институту за студије културе и хришћанства ради на пројектима из области савремене културе, религиологије и теологије. Организаторка је и учесница бројних домаћих и међународних конференција, ауторка међународних изложби, трибина и научних скупова. Приредила је књиге Савремена читања Великог Инквизитора, Савремена читања Апокалипсе, Култура сусретa, публикације, каталоге и зборнике радова.
Модераторка Душица Поповић (1981), координаторка Центра за квир студије. Завршила историју уметности на Филозофском факултету у Београду. Пише текстове из области (визуелне) културе и (културне) политике. Континуирано развија теорију и праксу сопственог уметничког правца под називом отогрифизам.
Četvrtak, 4. septembar
WAS IST QUEER ART? ШТА ЈЕ КВИР УМЕТНОСТ?
Kvir art (ili queer umetnost) označava umetničke prakse koje se bave preispitivanjem roda, seksualnosti ali i svih drugih vrsta „neupitnih” individualnih i kolektivnih identiteta i normativa — često iz perspektive koja je kritična prema heteronormativnim i binarnim pogledima na svet. Kvir umetnost može biti neposredno politički angažovana, ali i suptilna, ironična ili poetska praksa. Ne postoji jedan stil kvir umetnosti; ona se može pojavljivati u slikarstvu, performansu, filmu, fotografiji, instalaciji itd.
O tome šta je kvir art razgovaramo sa sledećim art personama:
Biljana Kosmogina istaknuta je figura regionalne umetničke scene, poznata kao "neokrunjena" balkanska kvir kraljica. Objavila je dve zbirke priča, F Book (2009) i Krug Dojke (2023). Sa svojim performansima gostovala je na brojnim festivalima širom Evrope i u SAD. Dobitnica četiri književne nagrade; zastupljena je u antologijama prevedenim na nekoliko jezika. Kombinuje oslobođeni eros sa feminističkim i manjinskim aktivizmom, boreći se protiv patrijarhalnih normi i predrasuda. Čoveče ne ljuti se Foto: Marko Matić
Dušica Popović završila je istoriju umetnosti na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Piše tekstove iz oblasti (vizuelne) kulture i (kulturne) politike. Kontinuirano razvija teoriju i praksu sopstvenog umetničkog pravca pod nazivom otogrifizam. Bogohuljenje je ženskog roda Foto: Dušica Popović
Danilo Prnjat je umetnik čiji opus obuhvata različita ostvarenja u oblastima vizuelne umetnosti, performansa i artivističke prakse. Istražuje alternativnu ekonomiju, progresivne društvene modele rada u kulturi, participativne prakse, kolektivni rad i samoorganizovanje. Učestvovao na brojnim izložbama, konferencijama i umetničkim diskusijama, realizujući različite projekte i radionice u regionu i šire: portal DeMaterijalizacija umetnosti (2018-2021), kolektiv Dodatno-dopunska nastava (2017-2018), minipogon (2018-2023).
Tribinu moderira Dušan Maljković, koordinator Centra za kvir studije, samostalni radnik u kulturi, doktorant filozofije psihoanalize na Univerzitetu u Beogradu.
Prajd kvir studije 2025. zajedničkim snagama organizuju
Centar za kvir studije i Fondacija "Hajnrih Bel", Beograd.
Centar za kvir studije nastavlja svoj rad na povezivanju LGBT+ pokreta sa studentskim i radničkim inicijativama u Srbiji.
Ispitivanje je namenjeno transrodnim, interseks i rodno varijantnim osobama koje žive u Republici Srbiji, a provodi ga Geten, Centar za prava LGBTIQA osoba.
Dubinska kriza, politička dezorijentacija i pitanje zajednice: šta ostaje od Povorке ponosa u Srbiji?